Het overzetten van de nutsvoorzieningen
Nadat de leveringsakte (rogito) is getekend en de sleutels zijn overgedragen, kunnen de nutsvoorzieningen worden overgezet:
- Elektriciteit: een huis is praktisch gesproken altijd van een stroomaansluiting voorzien. Een contract voor stroom wordt meestal bij ENEL afgesloten;
- Gas: wanneer een huis gebruik maakt van gas, zal dit meestal òf Metano (aardgas) òf GPL zijn. Aardgas komt binnen middels een vaste aansluiting vanaf de openbare weg. Een contract voor levering van het aardgas kan ook bij bv ENEL worden afgesloten. Wanneer een huis gebruik maakt van GPL, zal er sprake zijn van een tank van bv 1200 liter. Deze tank wordt gevuld met een vrachtauto van de leverancier. De leverancier kan je zelf kiezen. Houdt er rekening mee dat de meeste leveranciers de (in de grond ingebouwde) tank gratis leveren. Wanneer je wisselt van leverancier kan dit tot kosten leiden ivm wisselen van de tank;
- Water: water wordt geleverd door het waterbedrijf via een vaste aansluiting of zal in een tank (b.v. 10.000 L) worden geleverd wanneer er geen vaste aansluiting is. Soms is men zelfvoorzienend middels een pozzo cq cisterna. Ook komt het voor dat regenwater wordt opgevangen in een cisterna en dat dat gebruikt wordt voor de tuin cq om de toiletten te spoelen;
- Riool: huizen zijn aangesloten op het gemeentelijke riool netwerk of kennen een septic tank. Voor gebruik van het riool stuurt de gemeente een factuur of valt binnen de Tari of IMU betaling. Een septic tank zal om de paar jaar -afhankelijk van het gebruik- moeten worden geleegd en nieuw worden ingeregeld. Hoe regelmatiger een septic tank op juiste wijze wordt gebruikt des langer zal de levensduur zijn.
Bij huizen die al jaren leeg staan zal de septic tank in de regel opnieuw ingesteld moeten worden. - Internet: internet verloopt òf via glasvezel òf door de lucht. In dat laatste geval krijg je een klein schoteltje op je dak. Een internet abonnement wordt gebruikelijk bij een lokale partij afgesloten.
Het omzetten van de nutsvoorzieningen verloopt meestal redelijk vlot maar kan ook in een bureaucratische nachtmerrie veranderen. Een paar vertrekpunten: - Sluit een contract af bij de huidige leverancier van de verkoper. In dat geval hoeft de (slimme) meter niet te worden vervangen. Mocht je willen veranderen van leverancier, doe dat pas in 2de instantie;
- Als er sprake is van een lopend contract wat de verkoper op de dag van de rogito eindigt, loopt de leverantie nog een aantal maanden door. Je hebt dus wel wat tijd om bij de lopende leverancier een nieuw contract af te sluiten;
- Als er geen meter meer aanwezig is, moet deze worden aangevraagd. Dat kan weken / maanden duren en aanwezigheid is meestal een vereiste;
- Het aanmelden van zonnepanelen is een buitengewoon lastig traject en kan maanden (tot zelfs jaren) duren;
- Een nieuwbouw appartement wordt door de projectontwikkelaar zeker niet standaard van een meter voorzien. Het op tijd hebben van nuts voorzieningen is vaak een uitdaging bij nieuwbouw. Ga er in je planning dan ook zeker niet vanuit dat alles functioneert direct nadat je bij de notaris bent geweest en vol goed moed wil gaan schoonmaken. Dat kan behoorlijk tegenvallen…;
- Om tot de internet portals van nuts leveranciers toegang te verkrijgen is het soms noodzakelijk om over een Italiaans mobiel telefoonnummer te beschikken;
Met name huizen die lang leeg hebben gestaan en waarbij de meter is verwijderd zal het extra inspanning en tijd vergen.